Eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Corine - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Corine - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een blog

Blijf op de hoogte en volg Corine

21 December 2017 | Gambia, Brikama

Auf wiedersehen!

Ik heb kaartjes gekregen!!! Heel erg bedankt Marcel & Gerja, Opa & Oma en de afzender die de lelijkste kaart vanuit Madeira heeft verzonden. Ik vind het heel leuk! Ze hangen er mooi bij op mijn muur!

Het is al bijna kerst maar ik wil nog wat vertellen over sinterklaas. We hebben sinterklaas gevierd met de Gambianen! Dit was heel erg gezellig. Er kwamen uiteindelijk 20 Gambianen, wat een drukte. Bij Gambianen is het altijd afwachten of ze echt komen en hoe laat ze komen. Maar iedereen kwam. We hadden allemaal kleine prullen gekocht, pannenkoeken gebakken en een sinterklaasspel gedaan. Daarna werd (natuurlijk) de Djembé erbij gepakt en werd er gedanst en gezongen. Ze maakten een eigen sinterklaasliedje, de tekst was: Thank you Sinterklaasje, we will never forget this evening, Thank you Sinterklaasje. Heel erg gezellig. Eén van de aanwezige Gambianen, Mamadi, is in Nederland geweest. Hij weet daarom wat zwarte pieten zijn, hij maakte hier zelf de hele tijd grappen over als: Jullie hebben nog nooit met zo veel zwarte pieten sinterklaas gevierd. Haha.

Er zijn trouwens meer Gambianen die racistische grappen maken.. iemand op het college maakte een selfie met ons op de achtergrond. Hij zei: “kijk naar deze foto, jullie zijn duidelijk zichtbaar, ik niet, je ziet alleen mijn tanden en mijn ogen.” En alsof wij uitleg nodig hadden zei hij erachteraan: “Dat komt omdat ik heel zwart ben.” Hij vond dit zelf heel grappig.

Oja hoe de vuilnis hier geregeld is: we hebben hier geen van Ganzewinkel of Rovag. Er is een vuilnisbelt achter onze wijk. Hier wordt alle vuilnis gedumpt. Je loopt op een soort ranzig stinkend grasveld, daarin is een smal pad, vanaf dat pad moet je de vuilniszak zo ver mogelijk in het veld gooien. En klaar. Oja over de post, ze kennen hier ook geen postbode. Dus als er post komt, moet ik dat zeggen tegen iemand op het Gambia College. Die persoon belt vervolgens naar de hoofdstad Banjul en als er iets is, dan haalt die persoon de post op.

Na Sinterklaas komt Kerst, dus we hebben de kerstboom opgetogen. Het is een Humberto boom geworden. We hebben van een tijdschrift kerstballen geknipt. In dat tijdschrift stond net Humberto centraal. Dus als je je afvraagt wie de piek is: Humberto.

Ik ben met Demi naar Pilgrimate geweest. Dit is een dag in Gambia waar alle christenen uit heel Afrika heen komen. (uit alle windstreken). Het lijkt een soort opwekking. Het is een enorm terrein waar je heerlijk kan bbqen, prullen kan shoppen, een ‘kerkdienst’ kan bijwonen en een kaars aan kan steken voor een enorm Mariabeeld. De worstjes van de BBQ waren heerlijk!

Collega’s van Esmée hebben in het ziekenhuis een rat gevangen.(zie foto) Deze werd vervolgens verkocht omdat deze rat hart en vaatziekten kan genezen.

Ook verjaardag van Vera gevierd! Taart gekocht, het compound versiert en gezellig bij African Queen gegeten.

Het project gaat goed! Ik ben een crowdfundingsactie gestart. Het geld is voor materialen in de ziekenboeg. Check deze link: https://www.doneeractie.nl/eerste-hulp-in-gambia-afrika/-15688

Al lang geen blog geupload, omdat de stroom steeds uitvalt.

De vorige keer is er iets niet goed gegaan met uploaden van de foto’s, dus ik heb de foto’s opnieuw gezet bij de vorige blog en hoop dat het nu wel goed gaat!

Mam en Gea zijn ook aangekomen, dus ga een gezellig weekend tegemoet!

Bye bye

• 22 December 2017 - 23:19

Opa En Oma:

Lieve Corine, leuk om weer eens wat van je te horen.leuke kerstversiering hebben jullie.we hopen dat je fijne kerstdagen zult hebben en een goede jaarwisseling.En dan begint het aftellen. Geniet de laatste weken nog maar van het mooie weer, want hier is het echt winter.groetjesenliefs van ons.

• 27 December 2017 - 22:10

Jenriët:

Hallo, lieve Corine,

We hebben een hele fijn tijd gehad samen. Mooi om te zien waar je woont en werkt. Respect. We hebben genoten van het land en alle lieve Gambianen om je heen. bedankt. liefs mama.

• 03 Januari 2018 - 21:22

Else Smeding:

Hé Corine,

Eindelijk jouw blogs gelezen. Indrukwekkend, en dan hebben wij alleen nog maar verhalen gelezen en foto's gezien! Ik hoop dat je nog een paar mooie weken daar zult beleven en voor straks een goeie reis terug. Geniet ze nog even!

Lieve groeten,
    Else