Ataya, Masquerades & To Bab - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Corine - WaarBenJij.nu Ataya, Masquerades & To Bab - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Corine - WaarBenJij.nu

Ataya, Masquerades & To Bab

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

17 Oktober 2017 | Gambia, Brikama

Lisa en ik zijn deze week naar de markt in ons dorp Brikama geweest. We leven nog steeds uit koffers, dus een stoel naast het bed om wat spullen op te plaatsen is geen onnodige luxe. We gingen op stoelenjacht. De terugweg van de markt naar huis was het te warm om te lopen. We namen een Bush-taxi. En aangezien alle ‘grote’ dingen op het dak worden vervoerd ging onze stoel ook gewoon even op het dak.

De afwas doen is verschrikkelijk, geen warm water, geen fatsoenlijke faciliteiten (lees: geen afwasmachine).
Als je je afvraagt wat de mannen hier doen in hun vrije tijd: Ze maken Ataya. Dit is een soort thee met heel veel suiker. Ze zijn hier echt druk mee: ze schenken het over, en over, en nog een keer over, en toch weer terug in de theepot, en dan weer in de glaasjes en vervolgens schenken ze het nog een keer over en nog een keer over... Het is dan ook erg lange thee, (zie foto). Op deze foto zie je Amadou. Hij is onze coördinator vanuit het Gambia-College.

Dit weekend wezen stappen in Senegambia. Dit was heel erg leuk. Voor het eerst in 3 weken deed iedereen weer wat make-up op. Dit was schrikken, we zijn elkaar helemaal gewend zonder make-up. Voor ons idee zagen we eruit als een soort gothics. Voor de mensen die het programma Ik Vertrek kijken: afgelopen week en voor het stappen (ja 2 x dus) pannenkoeken gegeten bij Tejo’s. mjammie.

Gisteren kwamen er Masquerades op ons compound. Dit zijn mensen, verkleed als een soort koekiemonster met enorme machetes. Het pak lijkt op van die rollen uit een autowasstraat. Vroeger waren dit geestenverjagers, nu zijn het mensen die om donaties vragen. Er lopen ook altijd veel kinderen bij. Deze kinderen innen de donaties en zijn erg nieuwsgierig naar ‘to babs’.

To bab betekent blanke. We worden vaak gediscrimineerd,
-->De plek naast mij in de bush-taxi blijft altijd het langste leeg, totdat dit het enige plekje is dat nog over is en de chauffeur iemand verplicht om naast mij te gaan zitten
-->Ik krijg vaak geen wisselgeld
-->Soms lacht iedereen me uit
-->Iedereen denkt dat ik rijk ben, daarom word ik vaak ten huwelijk gevraagd. Als ik ze dan negeer of zeg 'nee' schreeuwen ze dat ik terug moet gaan naar Europa (dan zeg ik 'donder op', dit kunnen ze toch niet verstaan).

Ik heb deze week Qwixx geleerd aan Demi, en ze is verslaafd. :) Dus aan iedereen het verzoek om Qwixxblaadjes op te sturen --> Adres is
Gambia College
Brikama Campus
The Gambia
West Africa
P M B 144
(Yahtzee is ook welkom, je moet wat als je geen stroom hebt)

  • 17 Oktober 2017 - 20:10

    André Boerman:

    Ha Corine,
    mooi dat het goed gaat met jou.
    leuk om je verhalen zo te lezen en met de foto's erbij.

    ik was aan het werk bij een vrouw, en die gaat volgende week naar Gambia.
    zij zorgt voor de sponsoring van een school daar bij jou in de buurt
    een schooltje met 46 kinderen en zij zegt dat "Anita" daar erg bekend is.
    misschien ontmoet je haar nog wel.

    nog een goede tijd daar en veel succes.

    groetjes, André & Linda.

  • 18 Oktober 2017 - 10:45

    Oma:

    Hoi Corine, alweer een leuke brief. Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Is het wel veilig daar voor blonde ,blanke meisjes? Wij komen jou opzoeken als Han weer terug gaat.
    Liefs van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brikama

Gambia

Gambia

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2018

Celebrate the little things

21 December 2017

Eindelijk weer een blog

06 December 2017

Salam Maleikum

23 November 2017

Vakantie met Han & Naming ceremony

02 November 2017

Mangrove
Corine

Actief sinds 12 Jan. 2024
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 11351

Voorgaande reizen:

12 Januari 2024 - 31 December 2024

Mijn eerste reis

22 September 2017 - 18 Januari 2018

Gambia

Landen bezocht: